Як воскресити свій бізнес після карантину?

Після пом’якшення карантину бізнес чекають складні часи. Криза торкнеться навіть тих, хто виріс за час дії обмежень. Щоб вижити, необхідно оптимізувати структуру і витрати. Але як при цьому не потрапити у пастку? Через карантин деякі галузі схлопнулися майже до нуля. Це стосується пасажирських авіаперевезень, туризму, ресторанного бізнесу, спортклубів, кінотеатрів і т. ін.

Зараз їм дуже складно допомогти, тому що через обмеження там просто немає клієнта. Сильно постраждала і сфера обслуговування (косметичні салони, перукарні, спа-салони та інша індустрія краси). Вони розраховують на те, що після пом’якшення обмежень швидко відновляться. Адже попит на їхні послуги є.

Але насправді все не так просто. Ці галузі, як і ті, що на перший погляд не постраждали безпосередньо від наслідків карантину (онлайн-навчання, доставка їжі, таксі, медіа), істотно залежать від купівельної спроможності клієнта. Навіть ті, у кого гроші не закінчилися, готові витрачати їх тільки на найнеобхідніше. У перспективі це становить загрозу для тих, хто виріс з карантином (як онлайн-сервіси, типу Zoom). У підсумку вони теж постраждають від загального падіння економіки. І ринок це розуміє. Так у Zoom клієнтська база зросла в 20 разів, а вартість акцій – тільки на 35%.

Що ж робити в ситуації, що склалася? Очевидно, продовжувати скорочувати витрати і оптимізувати бізнес. І ось тут є великий ризик потрапити у пастку. Прийнято вважати, що виробництво, закупівлі та зберігання – річ незмінна, що це головне в бізнесі.

А маркетинг і просування зазвичай розглядають як надмірності, дозволені в ситі часи. Так під час кризи виникає велика спокуса скоротити практично до нуля витрати на рекламу, відрубавши цілі канали продажів. Це величезна помилка. Справа в тому, що під час кризи, в період коливання курсу та цін, виграє той, у кого найвища оборотність бізнесу. Хто може дуже швидко продати товар, отримати гроші, знову вкласти і знову продати. Він зможе швидше реагувати на зміни цін та попиту. Він завжди виграє у неповоротких конкурентів.

А ключовим інструментом продажів є, безумовно, реклама і маркетинг. Таким чином, щоб зберегти і відновити бізнес, необхідно оптимізувати все, включаючи виробництво, доставку і зберігання, та максимально працювати на оборотність коштів. Безумовно, у маркетингу теж можлива економія і оптимізація. Там, де раніше можна було дозволити собі витрачати великі бюджети і не сильно заморочуватися з оптимізацією реклами, тепер кожна копійка на підрахунку. І її треба вкладати з максимальною віддачею.

Про те, як зміняться інструменти інтернет-маркетингу, як оптимізувати свої витрати на них і отримати прибуток, – дивіться у моєму відеоблозі. Буду радий відповісти на ваші запитання та коментарі у своїх наступних колонках і на YouTube.

Вперше матеріал опублікований у блозі NV.ua


Курси маркетингу: